Versoepeling identificatie werknemerVersoepeling identificatie werknemerVersoepeling identificatie werknemerVersoepeling identificatie werknemer
  • Home
  • Waarom E&P
  • Diensten
    • Accountancy
      • Opstellen accountantsverklaringen
      • Deponeren jaarrekening
      • Opstellen liquiditeitsbegroting
      • Opstellen tussentijdse financiële overzichten
      • Samenstellen van jaarrekeningen
      • Verzorgen financiële administratie
    • Aangifte doen
      • Verzorgen en aanvragen van toeslagen
      • Aangiften dividendbelasting, schenking- en erfbelasting
      • Aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
      • Aangifte omzetbelasting
    • Bedrijfsadvies
      • Advies bij ondernemingsplan
      • MKB advies
      • Automatiserings advies
      • Kredietbemiddeling
      • Subsidie advies
      • Investeringsadvies
    • Belastingadvies
      • Meewerkende echtgenoot en/of kinderen
      • Opstellen van een schenkingsplan
      • Middeling
      • Bedrijfsovername of bedrijfsbeëindiging
      • Auto van de zaak of privé
      • Omzetting van uw bv naar een eenmanszaak of vof
      • Uw eenmanszaak of vof omzetten naar een bv
    • Salarisadministratie
      • Opstellen van kostenoverzichten en prognoses
      • Volgen van cao-bepalingen en/of branchevoorschriften
      • Verzorgen van de periodieke salarisadministratie
    • Personeelsbeleid
      • Advisering en opstellen van arbeidsovereenkomsten
      • Advisering en beheer van arbo- en verzuimbeleid
      • Begeleiding ontslagzaken
      • Advisering sociale wetgeving en arbeidsrecht
      • Advisering en opstellen personeel- en organisatiebeleid
    • Overstapservice
  • Offerte
  • Nieuws
  • Team
  • Vacatures
  • Kennisbank
    • Informatiebrochures
  • Contact
024 - 3600010
✕
  • Home
  • Nieuws
  • Nieuws
  • Versoepeling identificatie werknemer

Versoepeling identificatie werknemer

april 24, 2020
pjllxmvr versoepeling identificatie werknemer

pjllxmvr versoepeling identificatie werknemer

Werkgevers hebben voor de loonheffingen administratieve verplichtingen. Zo moet een werkgever de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het originele identiteitsbewijs, op straffe van de toepassing van een tarief van 52%. De huidige bijzondere omstandigheden kunnen meebrengen dat werkgevers deze verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel kunnen nakomen.

Administratieve verplichtingen algemeen
De Belastingdienst neemt een soepel standpunt in als een werkgever of werknemer de tekortkoming in de administratieve verplichting voor zover mogelijk herstelt zodra dit kan.

Voorbeeld identificatie nieuwe werknemer
Een werkgever moet voor de eerste werkdag van een werknemer of – als de werknemer op de eerste werkdag wordt aangenomen – op de eerste werkdag voor aanvang van de werkzaamheden de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het origineel van een toegelaten identiteitsbewijs en een kopie van het identiteitsbewijs in de loonadministratie opnemen.

Het is in de huidige omstandigheden niet altijd in redelijkheid mogelijk om de identiteit van de werknemer tijdig volgens de wettelijke regeling vast te stellen aan de hand van een origineel identiteitsbewijs. In een dergelijk geval kan de toepassing van het anoniementarief achterwege blijven als de werkgever de identiteit van de werknemer volgens de wettelijke regeling vaststelt zodra hij daar in redelijkheid toe in staat is. Dit laat de verplichting onverlet om een kopie (al dan niet digitaal) van het identiteitsbewijs tijdig op te nemen in de loonadministratie.

Tip: Vanwege de coronamaatregelen kunt u soms uw administratieve verplichtingen als werkgever in redelijkheid niet, niet tijdig of niet geheel nakomen. Als u dat herstelt zodra het weer kan, krijgt u geen sanctie.  

Gerelateerde artikelen

Ontslag statutair directeur
maart 24, 2023

Ontslag statutair directeur


Lees meer
Liquide middelen ondernemingsvermogen of Box 3
maart 24, 2023

Liquide middelen: ondernemingsvermogen of Box 3?


Lees meer
Ziekmelding werkgever haalt auto van de zaak op
maart 24, 2023

Ziekmelding: werkgever haalt auto van de zaak op


Lees meer
Ondernemers met achterstand coronabelastingschuld
maart 24, 2023

Ondernemers met achterstand coronabelastingschuld


Lees meer

Cliënt Online

client online portal

Support op afstand

Informatie & Service

Vacatures
Brochures
MKB accountant
ZZP boekhouder
Verzorgingsgebied
Klachten & service

Aangesloten bij

Register Belasting Adviseurs

NBA Accountant

Contactgegevens

Hatertseweg 138
6533 AS NIJMEGEN
Tel: 024 3600010
info@eijkhoutenpartners.nl

KVK: 09138335
BTW: NL.8128.05.999.B.01

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
© www.eijkhoutenpartners.nl
website door Premium Online
    024 - 3600010
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij u de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als u doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.AccepterenPrivacybeleid