Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024
  • Home
  • Waarom E&P
  • Diensten
    • Accountancy
      • Opstellen accountantsverklaringen
      • Deponeren jaarrekening
      • Opstellen liquiditeitsbegroting
      • Opstellen tussentijdse financiële overzichten
      • Samenstellen van jaarrekeningen
      • Verzorgen financiële administratie
    • Aangifte doen
      • Verzorgen en aanvragen van toeslagen
      • Aangiften dividendbelasting, schenking- en erfbelasting
      • Aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
      • Aangifte omzetbelasting
    • Bedrijfsadvies
      • Advies bij ondernemingsplan
      • MKB advies
      • Automatiserings advies
      • Kredietbemiddeling
      • Subsidie advies
      • Investeringsadvies
    • Belastingadvies
      • Meewerkende echtgenoot en/of kinderen
      • Opstellen van een schenkingsplan
      • Middeling
      • Bedrijfsovername of bedrijfsbeëindiging
      • Auto van de zaak of privé
      • Omzetting van uw bv naar een eenmanszaak of vof
      • Uw eenmanszaak of vof omzetten naar een bv
    • Salarisadministratie
      • Opstellen van kostenoverzichten en prognoses
      • Volgen van cao-bepalingen en/of branchevoorschriften
      • Verzorgen van de periodieke salarisadministratie
    • Personeelsbeleid
      • Advisering en opstellen van arbeidsovereenkomsten
      • Advisering en beheer van arbo- en verzuimbeleid
      • Begeleiding ontslagzaken
      • Advisering sociale wetgeving en arbeidsrecht
      • Advisering en opstellen personeel- en organisatiebeleid
    • Overstapservice
  • Offerte
  • Nieuws
  • Team
  • Vacatures
  • Kennisbank
    • Informatiebrochures
  • Contact
024 - 3600010
✕
  • Home
  • Nieuws
  • Nieuws
  • Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024

Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024

augustus 12, 2022
kxkhfp8i wetsvoorstel vermogensbelasting 2024

kxkhfp8i wetsvoorstel vermogensbelasting 2024

Enkele partijen hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend voor een Wet vermogensbelasting 2024. Deze belast het vermogen zelf en in plaats van de fictieve inkomsten uit het vermogen (Box 3). Zo beogen de indieners de huidige problemen met Box 3 op te lossen. Maar er speelt meer.

Hoofdlijn
De initiatiefnemers stellen een progressieve heffing voor op vermogensbestanddelen die niet reeds onderdeel zijn van de heffing in Box 1 of Box 2 van de inkomstenbelasting. Beoogd wordt om als grondslag aan te sluiten bij de huidige Box 3 heffing. Het vermogen op zichzelf is echter de grondslag, niet het (veronderstelde) inkomen of rendement daaruit. Hiermee wordt een volwaardige vermogensbelasting gecreëerd, die niet valt te verwarren met een inkomstenbelasting. Gewone spaarders en het eigen huis worden ontzien. De regeling beoogt slechts de (zeer) vermogenden te belasten. Daartoe wordt een vrijstelling geïntroduceerd, en een progressief tarief.

Heffingsvrij vermogen en tarieven
Er geldt een heffingsvrij vermogen van € 100.000 per persoon. Voor een paar is het heffingsvrij vermogen € 200.000. Dit betekent dat het grootste deel van de Nederlanders niet met de heffing in aanraking komt. Er wordt een progressief tarief gehanteerd. Voor vermogens tussen € 100.000 en € 500.000 geldt een tarief van 1%, tussen € 500.000 en € 1 miljoen geldt een tarief van 2%, tussen € 1 miljoen en € 2 miljoen geldt een tarief van 3%, tussen € 2 miljoen en € 5 miljoen 4% en boven € 5 miljoen geldt een tarief van 5%. Het gaat dus om een progressieve heffing.

BV’s en eigen woningen
De initiatiefnemers zijn zich ervan bewust dat onderhavig wetsvoorstel met deze keuzes in dit stadium een imperfecte vermogensbelasting is. Aandelen die een aanmerkelijk belang vormen zijn een belangrijk deel van de vermogenssamenstelling van de meest vermogende Nederlanders. Daarvoor zijn aanpassingen in Box 2 nodig. Het eigen huis is het belangrijkste vermogensbestanddeel van de meeste overige huishoudens. Voorts dient benoemd te worden dat pensioenvermogens niet onder de regeling vallen.

De initiatiefnemers vinden deze keuzes rechtvaardig, nu deze vermogensbestanddelen elders worden belast. Een vermogensbelasting die meer compleet is vereist een ingrijpende stelselwijziging die de reikwijdte van dit voorstel te buiten gaat. Bovendien kunnen op korte termijn op deze gebieden sneller en eenvoudiger resultaat bereikt worden, bijvoorbeeld door maatregelen te treffen op het gebied van de hypotheekrenteaftrek en tariefmaatregelen in Box 2 en de vennootschapsbelasting.

Let op: De analyse dat op deze wijze enkele problemen van de huidige Box 3 opgelost worden, lijkt juist. Matigen van de vermogensongelijkheid in Nederland is een van de andere doelstellingen. Of er een meerderheid voor dit voorstel te vinden zal zijn, is de vraag.

Gerelateerde artikelen

Toch geen contract voor onbepaalde tijd
juni 2, 2023

Toch geen contract voor onbepaalde tijd?


Lees meer
Bouw woningen voor verhuur verlies aftrekbaar
juni 2, 2023

Bouw woningen voor verhuur: verlies aftrekbaar?


Lees meer
Loon zieke uitzendkracht doorbetalen
juni 2, 2023

Loon zieke uitzendkracht doorbetalen


Lees meer
Eigen woning naar box 3
juni 2, 2023

Eigen woning naar box 3?


Lees meer

Cliënt Online

client online portal

Support op afstand

Informatie & Service

Vacatures
Brochures
MKB accountant
ZZP boekhouder
Verzorgingsgebied
Klachten & service

Aangesloten bij

Register Belasting Adviseurs

NBA Accountant

Contactgegevens

Hatertseweg 138
6533 AS NIJMEGEN
Tel: 024 3600010
info@eijkhoutenpartners.nl

KVK: 09138335
BTW: NL.8128.05.999.B.01

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
© www.eijkhoutenpartners.nl
website door Premium Online
    024 - 3600010
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij u de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als u doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.AccepterenPrivacybeleid