Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022
  • Home
  • Waarom E&P
  • Diensten
    • Accountancy
      • Opstellen accountantsverklaringen
      • Deponeren jaarrekening
      • Opstellen liquiditeitsbegroting
      • Opstellen tussentijdse financiële overzichten
      • Samenstellen van jaarrekeningen
      • Verzorgen financiële administratie
    • Aangifte doen
      • Verzorgen en aanvragen van toeslagen
      • Aangiften dividendbelasting, schenking- en erfbelasting
      • Aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
      • Aangifte omzetbelasting
    • Bedrijfsadvies
      • Advies bij ondernemingsplan
      • MKB advies
      • Automatiserings advies
      • Kredietbemiddeling
      • Subsidie advies
      • Investeringsadvies
    • Belastingadvies
      • Meewerkende echtgenoot en/of kinderen
      • Opstellen van een schenkingsplan
      • Middeling
      • Bedrijfsovername of bedrijfsbeëindiging
      • Auto van de zaak of privé
      • Omzetting van uw bv naar een eenmanszaak of vof
      • Uw eenmanszaak of vof omzetten naar een bv
    • Salarisadministratie
      • Opstellen van kostenoverzichten en prognoses
      • Volgen van cao-bepalingen en/of branchevoorschriften
      • Verzorgen van de periodieke salarisadministratie
    • Personeelsbeleid
      • Advisering en opstellen van arbeidsovereenkomsten
      • Advisering en beheer van arbo- en verzuimbeleid
      • Begeleiding ontslagzaken
      • Advisering sociale wetgeving en arbeidsrecht
      • Advisering en opstellen personeel- en organisatiebeleid
    • Overstapservice
  • Offerte
  • Nieuws
  • Team
  • Vacatures
  • Kennisbank
    • Informatiebrochures
  • Contact
024 - 3600010
✕
  • Home
  • Nieuws
  • Nieuws
  • Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022

Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022

januari 14, 2022
5tqrrfbc handreiking vrijstelling thuiswerken 2022

5tqrrfbc handreiking vrijstelling thuiswerken 2022

Vanaf 1 januari 2022 mag u de werknemer een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten. Hiervoor geldt een gerichte vrijstelling van € 2 per thuisgewerkte dag. De vergoeding is bedoeld voor de extra kosten voor water- en elektriciteitsgebruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier. U kunt de vrijstelling ook toepassen als een werknemer slechts een deel van de dag thuiswerkt. We geven enkele aandachtspunten en voorbeelden.

Inrichten thuiswerkplek
Voor het inrichten van een thuiswerkplek mag u al een onbelaste vergoeding geven. De kosten voor een bureaustoel, een computer of een telefoon, kunt u via andere gerichte vrijstellingen van de werkkostenregeling vergoeden.

128-dagenregeling
Voor deze gerichte vrijstelling geldt de 128-dagenregeling. Dit wil zeggen dat als de werknemer 128 dagen thuiswerkt, u de werknemer een vaste onbelaste vergoeding voor thuiswerkkosten mag geven alsof de werknemer 214 dagen per kalenderjaar thuis werkt. De 128-dagenregeling gaat uit van 214 werkdagen per jaar voor een fulltime medewerker, na aftrek van vakantie, ziekte (gemiddeld ziekteverzuim) en feestdagen.

Eén vrijstelling per werkdag
U mag voor eenzelfde werkdag niet tegelijkertijd de vrijstelling voor thuiswerkkosten en de vrijstelling voor een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer naar de vaste werkplek toepassen. Dit is alleen mogelijk als de werknemer op een dag deels thuiswerkt en daarnaast een zakelijke reis (dienstreis) maakt, die geen woon-werkverkeer is. 

Vaste werkplek
Er is in ieder geval sprake van een vaste plaats van werkzaamheden als een werknemer op kalenderjaarbasis meer dan 40 dagen naar de betreffende plek reist. Dit is ongeacht de datum van indiensttreding, het aantal contracturen en de lengte van het verblijf. Er kan sprake zijn van meerdere vaste werkplekken.

Afspraken met werknemer
U kunt met de werknemer afspraken maken over het aantal thuiswerkdagen. Dit kan een basis vormen voor de vaststelling van de onbelaste vergoeding voor de reizen voor woon-werkverkeer en voor de thuiswerkkosten.

Vergoeding aanpassen
De vaste vergoeding hoeft u niet aan te passen als de werknemer incidenteel op een thuiswerkdag toch op kantoor werkt, of andersom. Wanneer de werknemer structureel meer gaat thuiswerken of naar kantoor gaat, dan moet u de vaste vergoeding aanpassen.

Rekenvoorbeelden
Hieronder vindt u drie rekenvoorbeelden voor 2022. De bedragen zijn afgerond.

Voorbeeld 1
Anton werkt 5 dagen per week, 2 dagen thuis, 3 dagen op kantoor. Enkele reisafstand: 20 kilometer.

Reiskostenvergoeding:   

  • 3/5e van 214 dagen = 129 dagen
  • 129 dagen x (40 kilometer x € 0,19)/12
  • Bedrag per maand: € 82

Thuiswerkvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • (86 dagen x € 2)/12
  • Bedrag per maand: € 14

Voorbeeld 2
Bianca werkt 4 dagen per week, 2 dagen thuis, 2 dagen op kantoor. Enkele reisafstand: 12 kilometer.

Reiskostenvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • 86 dagen x (24 kilometer x € 0,19)/12
  • Bedrag per maand: € 33

Thuiswerkvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • (86 dagen x € 2)/12
  • Bedrag per maand: € 14

Voorbeeld 3
Cees werkt 3 dagen per week, 1 dag thuis, 2 dagen op kantoor. Enkele reisafstand: 3 kilometer.

Reiskostenvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • 86 dagen x (6 kilometer x € 0,19)/12
  • Bedrag per maand: € 8

Thuiswerkvergoeding:   

  • 1/5e van 214 dagen = 43 dagen
  • (43 dagen x € 2)/12
  • Bedrag per maand: € 7

Gerelateerde artikelen

Ontslag statutair directeur
maart 24, 2023

Ontslag statutair directeur


Lees meer
Liquide middelen ondernemingsvermogen of Box 3
maart 24, 2023

Liquide middelen: ondernemingsvermogen of Box 3?


Lees meer
Ziekmelding werkgever haalt auto van de zaak op
maart 24, 2023

Ziekmelding: werkgever haalt auto van de zaak op


Lees meer
Ondernemers met achterstand coronabelastingschuld
maart 24, 2023

Ondernemers met achterstand coronabelastingschuld


Lees meer

Cliënt Online

client online portal

Support op afstand

Informatie & Service

Vacatures
Brochures
MKB accountant
ZZP boekhouder
Verzorgingsgebied
Klachten & service

Aangesloten bij

Register Belasting Adviseurs

NBA Accountant

Contactgegevens

Hatertseweg 138
6533 AS NIJMEGEN
Tel: 024 3600010
info@eijkhoutenpartners.nl

KVK: 09138335
BTW: NL.8128.05.999.B.01

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
© www.eijkhoutenpartners.nl
website door Premium Online
    024 - 3600010
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij u de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als u doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat u hiermee instemt.AccepterenPrivacybeleid